آنتونی ارلیس

آنتونی ارلیس

1 1817

آنتونی ارلیس که وگان (گیاهخوار مطلق) است، در بریتانیا بعنوان برترین کارشناس تناسب اندام شناخته میشود و مربی ثروتمندان و مشاهیر با ۱۰ سال تجربه مربی گری و بیش از ۲۰سال تجربه تعلیم تناسب اندام در اقصا نقاط جهان است. او کتابی موفق نوشته است: “چرا ورزش؟ حقایق یک شیوه زندگی سالم” و در طول ۱۰ سال گذشته، مقالاتی را برای “مجله اف اچ ام”، “مجله سلامت مثبت” و “مجله سالم” نوشته است. در سال ۱۹۹۹، آنتونی تنها ورزشکار تناسب اندامدر بریتانیا بود که برای رقابت برای جایزه “ویدر” در رقابت آقای المپیا در لاس وگاس، آمریکا، انتخاب شد. او خالق “چوی- بو” است، یک روش ورزشی جامع و منحصر. آنتونی یک طرفدار پرتب و تاب وگانیسم است و بر این باور است که راز عملکرد مطلوب و سلامتی، یک رژیم غذایی گیاهی همراه با برنامه ورزشی صحیح است:

مزایای پیروی از شیوه زندگی وگان (گیاهخواری مطلق) بعلاوه برنامه ورزشی:

ورزش همراه با تغذیه یک کلید است. سه ترکیب وجود دارد. من بر این باورم که ابتدا، عشق انسان خیلی مهم است. همچنین، داشتن یک رژیم سالم، داشتن یک رژیم وگان و همچنین ورزش کردن؛ این سه، زندگی شما را تکمیل کرده و به طرق زیادی به شما فایده میرساند. همچنین،چگونگی تفکر، چگونگی احساس شما درباره خودتان، دنیای درونی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ما در دنیای مدرن زندگی میکنیم و نیازی رو به رشد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. بنابراین دلیلی که امروزه به ورزش نیاز داریم جلوگیری از بیماری است. پس به عقیده من پیداست که باید رژیمی سالم داشته باشیم.

چه چیز آنتونی را متقاعد کرد که رژیم وگان داشته باشد؟

من با گفتگوئی که با یک متخصص تغذیه داشتم که واقعاً میدانست چه میگوید، به وگان شدن (گیاهخواری کامل) روی آوردم. و فایده این تغییر را در انرژیم احساس کردم، در چگونگی احساس درونیم، در وضوح ذهنم، در چگونگی صبح بیدار شدنم، احساس کردم. بعلاوه با تغییر این الگوی غذائی، انعطاف پذیری من بهبود یافت. احساس کردم جوانتر شدم، بهتر شدم، درخشانتر شدم، انرژی بیشتری دارم. کمتر خسته میشوم، مثمر ثمرتر هستم، هماهنگ تر هستم، و شریفتر هستم.

با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در جهان که در رده افراد چاق دسته بندی شده اند، ورزش و انتخاب رژیم غذائی صحیح هیچگاه از اهمیت بالاتری برخوردار نبوده است. پس چرا مردم نسبت به ورزش اینقدر بی میل هستند؟

افراد زیادی هستند که نسبت به ورزش عقاید غلطی دارند. بنابراین، اغلب وقتی که مردم میشنوند، ورزش بی تحرک مانده است، واکنش های فیزیکی توسط افراد زیادی صورت میگیرد. من متوجه شدم که بهترین راه برای ورزش بتدریج انجام دادن است تا شخص بتواند آن را انجام دهد؛ شما فقط نیاز به بدست آوردن کمی جنبش دارید. همه ما نیاز داریم بدنمان را به شیوه ای سالم حرکت دهیم. در کنار آن برای ورزش چهار جزء وجود دارد: اولی پافشاری و نرمش قوی کننده است، دوم کشش و انعطاف پذیری است. یوگا برای سلامتی عالی است. همه ما میدانیم آموزش قلبی عروقی برای قلب مفید است اما در واقع، گردش خون برای بدن شما کلیدی است که مواد مغذی ضروری و اکسیژن جاری در بدن شما را به ارگان ها میرساند. بعلاوه، سیستم عضلانی شما و بطور آشکارا همه بدن شما مهم هستند.

آنتونی از سال ها تجارب خود، روش ورزشی جامعی را گسترش داده و تنظیم کرده است که چوی- بو نامیده میشود و همه بخش های بدن را در بر میگیرد که آنتونی آنرا “روش آرامش بخش روشن بینانه” می نامد.

در واقع، ورزش به از بین رفتن غرور و منیت کمک میکند. گاهی وقتی ما با افرادی میخواهیم پیوندی برقرار کنیم یا سهیم شویم یا عمیقتر با دیگران و بعد با خودمان رابطه برقرار کنیم، ذهن ما در راهمان قرار میگیرد. بنابراین اگر ورزش به طریق درست انجام شود، میتواند منیت را از بین ببرد. در واقع چیز زیبائی است، بنابراین شما میتوانید با مردم اطراف رابطه عمیقتری برقرار کنید. بعلاوه میتوانید اگر آرامتر ورزش کنید، با دنیا به روشی قویتر، ارتباط بگیرید، به قلبتان نزدیکتر شوید، اغلب ورزش درباره برنده شدن است که با منیت سرو کار دارد چون هدف شما برنده شدن است. حال با چه قیمتی، من آنرا نمیدانم. پس در واقع، با ورزش بطور صحیح شما باید چیزی را داشته باشید که من به آن “آگاهی بدن” نام میدهم. شما میتوانید پایتان را حرکت دهید، اما شما به بدنتان متصل هستید. اگر نرمش کنید، چیزی را احساس میکنید که در درون شما در جریان است بنابراین جدا از محیط نیستید.

با اینکه افراد زیادی فوائد رژیم گیاهخواری را درک کرده اند، چرا هنوز گوشتخواری رایج است؟

من متوجه شده ام همانطور که اغلب از مردم درباره گوشتخواری می پرسیم و آنها جواب میدهند، “نمیتوانند تغییر کنند.” نمیتوانند این کار را بکنند، دکتر کلاپر چندین سال پیش تحقیقات زیادی را در انجمن هموپاتیک سلطنتی انجام داد که میگوید چگونه سطح چربی، سریع بالا میرود و چگونه در بدن اثر مخرب ایجاد میکند، اما درواقع هیچ کس از نظر معنوی درباره آن گفتگو نمیکند. بنابراین لازم است از نظر معنوی در درون خود، احساس رضایت کنید؛ بیشتر مردم از نظر معنوی تهی هستند. من متوجه شده ام که افرادی که بسختی از گوشت دوری میکنند و مقدار زیادی گوشت میخورند از درون خالی هستند. من بر این باور هستم که کاری که آنها انجام میدهند بیحس کردن بدنشان است؛ سطوح بالای کلسترول که در خون جریان دارد و در واقع کار قلب را کند میکند بخاطر ناسالم بودن آن است. بعلاوه دانش رایجی است که طول روده انسان طولانی تر است؛ بدن ما طوری طراحی نشده که گوشت بخوریم بنابراین این گوشت زمان بیشتری در روده میماند. مردم رضایت خوردن گوشت را با راضی بودن از نظر معنوی پیوند میدهند و متوجه نمیشوند که آن اینطور نیست. در واقع شما در جسمتان چیزی دارید که نباید آنجا باشد. به همین خاطر احساس میکنم افرادی را که سعی کرده ام رژیمشان را به گیاهخواری یا وگان تغییر دهم درگیرند و میگویند “من این احساس رضایت را دوست دارم” اما در واقع رضایت، گوشت یا سطح کلسترول است که ناگهان در بدن به حرکت در می آید و ضربان قلب را کند میکند! بنابراین، اگر خوردن گوشت را در واقع با ورزش صحیح که من ورزش کششیرا پیشنهاد میکنم، جایگزین کنید بعد از نظر معنوی میتوانید آرامش بیشتریداشته و احساس رضایت بیشتری کنید.

تحرک مفرح و شاد، کلید سلامتی و تناسب است!

شما باید همراه با افراد دیگر ورزش کنید، تنها ورزش کردن، منزوی شدن است؛ تحقیقات زیادی نشان می دهد، تنهایی، میزان پ هاش را افزایش میدهد. ما باید همراه با افراد دیگر ورزش کنیم بنابراین یک تعامل بوجود می آید، همه مردم خوب اند و به هم مرتبط. در واقع کلید ورزش،تفریح است.

آنتونی همچنین برای آن دسته از ما که اغلب، سختی و زحمت ورزش را دوست نداریم، خبرهای خوبی دارد.

شما میتوانید دو ماراتن داشته باشید یا میتوانید در مسابقات شرکت کنید یا فوتبال بازی کنید که برنده شوید اما اثر دراز مدت روی جسم شما ممکن است زیاد مفید نباشد. بیشتر تحقیقات میگویند که ورزش کردن به آهستگی برای تعادل وضعیت، بهترین روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. در واقع تمرین های سخت عملکرد سیستم ایمنی بدن را متوقف میکند چرا که برای بدن سخت است. ما میخواهیم یک حرکات کامل را در مفاصل، آرنج ها، زانوها، مفصل ران و همچنین ستون مهره ها حفظ کنیم که خیلی خیلی اهمیت دارد؛ بنابراین باید تحرک را در سراسر کل بدن حفظ کنیم. زردپی و رباط ها از مفاصل و ماهیچه های ما حمایت میکنند، اگر آنها کمی قویتر باشند، میتوانند بر ذهن نیز اثر گذاشته و متعاقب آن، ذهن نیز میتواند قویتر شود.

آنتونی برای آن دسته از ما که رعایت رژیم سالم برایمان سخت است، توصیه های دارد.

متاسفانه بیشتر مردم رعایت و ماندن برسر یک رژیم برایشان سخت است. من در طول سال ها متوجه شده ام یکی از کلیدهائی که به آنها کمک میکند، قدرت و ایستادگی بر روی تمرین است. چون وقتی بدن کمی قویتر میشود، میتوانند منضبط تر شود و توانائی نگه داشتن رژیمی را که شروع کرده است، دارد. بنابراین قدرت وایستادگی بر تمرین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اول برای ذهن و همچنین برای زدپی ها و رباطها و مفاصل.

اصول ورزش آنتونی و انتخاب رژیم غذائیش حول محور اهمیت سیستم ایمنی بدن میگردد. چطور رژیم وگان در حفظ بدن فرد مشارکت دارد؟

من به مشتریانی که به آنها آموزش میدهم توصیه میکنم رژیم وگان (گیاهخواری کامل) داشته باشند، چون سم کمتری درغذاست. گوشت دارای سم زیادی است .
آنتونی نمونه ای زنده است که نشان میدهد مصرف پروتئین حیوانی برای ساختن ماهیچه غیر ضروری است، حقیقت این است که به آسانی در بین حیوانات نیز می بینیم که حیوانات بسیار قوی و دارای جثه بزرگ مانند فیل و کرگدن با رژیم کاملاً گیاهی زندگی میکنند.

اینکه ما نیاز به پروتئین حیوانی داریم، تصوری غلط است. من فردی بسیار قوی هستم، میتوانم وزنه های بسیار بزرگ را بردارم و در واقع میتوانم به آسانی ماهیچه دار بشوم. پس وقتی وگان شدم، خیلی سریع قویتر شدم و ماهیچه هائی با کیفیت بالاتر داشتم. ماهیچه ها تراکم کمی داشتند، قابل استفاده تر بودند و نسبت به زمانی که گوشت میخوردم کارآمدتر شده اند.

در حقیقت نه تنها پروتئین حیوانی برای ساختن بدنی قوی تر لازم نیست، سطوح سم در گوشت و محصولات لبنی برای بدن آنهائی که تمرینات فیزیکی دارند، تهدید آمیزتر است.

میدانیم ورزشهای قلبی عروقی خون را در سراسر بدن سریعتر پمپ کرده و خون بیشتری در بدن مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع حجم خون شما افزایش می یابد، بعضی از دانشمندان میگویند میانگین این افزایش ۱۰- %۲۲ و دیگران میگویند %۳۳ است. بنابراین اگر شما در رژیم خود سم و مواد شیمیائی بیشتری داشته باشید، وقتی در حال ورزش هستید حجم خون شما افزایش می یابد و حتی بدن تان بیشتر مسموم میشود. شما باید رژیمی سالم بر مبنای گیاهان داشته باشید.

چرا کشش و انعطاف پذیری برای بدن، در جذب و استفاده از مواد مغذی لازم است.

وقتی ما بدن را میکشیم، دستگاه پاراسیمپاتیکی کمی تغییر میکند جوری که آرام می شویم. در آن زمان سیستم ایمنی شروع به قوی تر شدن میکند، اما در همین موقع، در واقع بدن شما شروع به استفاده از مواد مغذی موجود در غذای تان میکند. آموزش انعطاف پذیری در واقع خون بیشتری را به درون استخوان ها، میفرستد. استخوان های قوی بسیار اهمیت دارند چون سیستم ایمنی بدن شما سلول های سالم را از استخوانهای شما می گیرد؛ در واقع آنها از سلولهای استخوانی شما بیرون می آیند. بنابراین، رعایت رژیمی که از مواد مغذی سرشار و دارایحداقل مواد شیمیائی ممکن است، اهمیت زیادی دارد. من طبق رژیم وگان ارگانیک (گیاهخواری کامل از مواد ارگانیک) غذا میخورم. احساس بهتری دارم و میدانم افرادی را که من روی آنها تاثیر گذاشته و تغییر کرده اند و به این روش روی آورده اند همین تفاوت ها را حس میکنند.

مطالب مرتبط

یک نظر

پاسخ دهید

8 − هشت =