ترویج سلامت بهینه از طریق گیاهخواری کامل

ترویج سلامت بهینه از طریق گیاهخواری کامل

0 47
رژیم گیاهی

دکتر فورمن، متخصص تغذیه و درمان های طبیعی در ایالات متحده آمریکا هستند که در زمینه پیشگیری و درمان چاقی و دیگر بیماریها تخصص دارند.

از جمله کتاب های نوشته شده توسط ایشان: “خوردن برای زیستن،” “فرزندتان را در برابر بیماری مقاوم کنید“، “حفاظت از زندگی در مقابل کلسترول”، “خوردن برای سلامتی” میباشند.

امروزه در سراسر جهان بیشتر افراد به خوردن فست فودها و غذاهای چرب علاقه ی بسیاری نشان داده و آن را بیش از هر نوع تغذیه ی سالمی ترجیح میدهند.که این موضوع باعث شده مشکلاتی از جمله :اضافه وزن ،چاقی، بیماریهای قلبی،  دیابت، سکته و حتیسرطان در سراسر جهان شیوع پیدا کند. اما نکته ی قابل توجهی که وجود دارد اینست که امروزه میتوان افرادی بدون بیماری قلبی، اضافه وزن، سرطان و …داشت و میتوان سکته را از میان برد؛ و تمامی این موارد با تغذیه ای سالم امکان پذیر است.

دسته بندی مواد غذایی:

مواد غذایی ماکرو که حاوی کالری هستند و این کالریها، چربی، کربوهیدرات و پروتئین نامیده میشوند و اگر شما مقدار زیادی مواد غذایی ماکرو بخورید، در واقع مقدار زیادی چربی، مقدار زیادی کربو هیدارت، مقدار زیادی پروتئین خورده اید و دچار اضافه وزن میشوید، و به پیری،بیماریی قلبی  و سکته دچار میشوید.

غذاهایی هم وجود دارد که  ریزمغذی ها نام دارند و  این دسته از غذاها کالری ندارند. این غذاها، چیزهایی نظیر  ویتامین ها، مواد معدنی و  مواد فیتو شیمیایی می باشند.که بدن انسان تنها به مقدار کمی ریزمغذی ها نیاز دارد، که نقش این مواد در سلامت ما قابل توجه است.

در حدود ۸۰ سال پیش، در سال ۱۹۳۰، دانشمندان در ابتدا ۱۴ نوع ویتامین و حدود ۲۰ نوع مختلف مواد معدنی را کشف کردند و همه به این باور رسیدند که میتوان کاری کرد که انسانها بیشتر عمر کنند اما آنچه در خلال سالهای۱۹۳۵ تا ۲۰۰۵ روی داد، این بود که میزان بیماری قلبی  در سراسر جهان بیشتر شد، میزان سکته و سرطان افزایش یافت و این روند در طول۷۰ سال به طور مستمر ادامه داشت. اما مشکل کجا بود؟ حدود ۱۵ سال پیش دانشمندان دریافتند که در غذاهای ما نوع سوم ریزمغذی ها به نام مواد فیتو شیمیایی، وجود ندارد و این فقدان به این خاطر است که این مواد در غذاهای فرآوری شده و  محصولات حیوانی یافت نمیشوند، بلکه در میوه ها و سبزیجات  وجود دارند.

در نتیجه این برداشت شد که میتوانیم مقداری ویتامین و مواد معدنی به غذاهای فرآوری شده اضافه کرده یا از مکمل های ویتامین استفاده کنیم و همین برای ما کافی است!

و اما اشتباه: میدانیم که در هر گوجه فرنگی هزاران ماده مغذی مختلف وجود دارد. در هر کلم، هر تکه کاهو، هر خیار،  هر لوبیا یا توت، و در هر جوانه، صدها و حتی هزاران ماده مغذی وجود دارد که  برای حفاظت از سلامت ما بسیار ارزشمند هستند.

بنابراین اگر همه ی چیزهایی که در عرض ۱۵ سال گذشته، در علوم غذایی کشف کردیم، نگاهی بیندازیم، متوجه این موضوع میشویم که باید رژیمی حاوی مواد مغذی بسیار داشته باشیم، رژیمی غنی از ریزمغذی ها که تمام مواد کشف شده چه مربوط به ۷۰ سال پیش کشف چه مواد غذایی جدیدی که اینک کشف می کنیم، همچون مواد مغذی که در میوه ها و سبزیجات طبیعی، حبوبات، مغزها و دانه ها  وجود دارند را نیز شامل میشوند.

کشورهای سراسر جهان در زمینه حفاظت از سلامت مردم اشتباهات بسیار بزرگی مرتکب شده اند.

اشتباه ما این بود که فکر کردیم: می توانیم هر چیزی بخوریم، هر نوع مواد غذایی، چه با خاصیت و چه بی خاصیت. لزومی نداشت مواد غذایی ما شامل ریزمغذی ها باشند، همینکه قرص ویتامین میخوردیم فکر میکردیم، کافی است.

مواد غذایی واقعی میتواند در مقابل بیماریهای مهلک و خطرناک قلبی و مصیبت های پزشکی ما را حفاظت کند.

یک رژیم غذایی سالم چیست؟

باید رژیم غذاییمان غنی از مواد مغذی و کالری کم باشد. یک رژیم غذایی سالم، باید گیاهی باشد. بیشتر چیزهایی که میخوریم باید شاملمواد فیتو شیمیایی حاصل از گیاهان باشد.درنتیجه غذاهایی که تا به امروز مصرف می کرده اید دارای این مواد نیستند، در این غذاها،  مقدار قابل توجهی از  ویتامین “ای” و ویتامین “کا”، فولیک اسید، بيوفلاونوئيدها ،لیگنن ها، استرول های گیاهی، همه این مواد فیتو شیمیایی، و  كاروتنوئيدهایی که در مقابل بیماری از ما محافظت میکند، وجود ندارد.

به دلیل بدست نیاوردن مقدار کافی از این ریزمغزها است که مردم دچار اضافه وزن میشوند، به همین خاطر مردم، دچار دیابت میشوند، و به همین خاطر است که مردم به خاطر سکته قلبی می میرند.

اگر نمیخواهید به دکتر مراجعه کنید و مشکلات قلبی خود را برطرف کنید و دیگر نیازی به جراحی و قرص نداشته باشید باید نوع تغذیه ی خود را تغییر دهید که همین امر باعث طول عمر بیشترنیز میشود.

قوی ترین روش و بهترین دارو  چیزی است که میتوانید در خانه خودتان نیز انجام دهید، در آشپزخانه تان، در باغ های خودتان، و آن این است که در زندگی، از سلامتی ارزشمند خود محافظت کنید. پزشکان نمی توانند با دارو یا عمل جراحی، این کار را برای شما بکنند.

اگر همه ما رژیمی داشته باشیم که آنرا  “رژیم گیاهی مغذی” می نامیم، در واقع بدنبال مصرف غذاهایی خواهیم بود که غنی از مواد مغذی هستند.

از جمله همین ریز مغذی ها، گیاهان سبز هستند. گیاهان سبز بهترین هستند زیرا در هر کالری، مقدار زیادی مواد مغذی دارند، بیش از هر غذای دیگری. پس یک تکه کلم بروکلی، یا مقداری کلم یا کلم برگ، که پروتئین زیادی دارند، استفاده کنید و فراموش نکنید که گیاهان سبز حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و به همین خاطر  گوریل ها، اسب آبی، کرگردن، فیل و زرافه، اینقدر بزرگ میشوند، زیرا گیاهان سبز میخورند و گیاهان سبز حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند.درنتیجه یک غذای پروتئینی داریم که دارای ریز مغذی ها، مواد فیتو شیمیایی، آنتی اکسیدان و چیزهایی که سبب میشود بدن ما کندتر پیر شود است و به این شکل، جوانی، قدرت و سلامتیمان را تا سالهای طولانی حفظ میکنیم.

غذاهای سالم و مقوی

۱– حبوبات هستند،حبوباتی همچون لوبیا قرمز، لوبیای سفید، عدس و لپه. حبوبات دارای چیزی هستند به نام “نشاسته مقاوم” و نشاسته مقاوم، میزان گلوکز را افزایش نمیدهد. و موجب کاهش وزن میشود. حبوبات توسط باکتری موجود در روده بزرگ شکسته میشوند. باکتری موجود در روده بزرگ نشاسته مقاوم را به زنجیرهای کوتاه اسیدهای چرب تبدیل میکند و آن اسیدهای چرب در مقابل سرطان روده از ما محفاظت میکنند.

 

۲ – گیاهان سبز. برای داشتن رژیم سالم، باید مقداری سبزیجات خام و مقداری هم سبزیجات پخته، مصرف کنیم و باید گیاهان سبز بخوریم، مثل کاهو، سالاد، خیار، کلم و خانواده کلم بروکلی. همه این گیاهان سبز دارای ترکیبات خاصی میباشند که بر اساس تحقیقات میتوانند در مقابل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده، و البته بیماریهای قلبی و سکته از ما حفاظت کنند. اینها را غذاهای افزاینده طول عمر می نامند.اگر این سبزیجات را همراه با حبوبات، مغزها و دانه ها، بادام، پسته، کنجد و دانه آفتابگردان بخوریم به ابر غذاهایی جادویی و ترکیباتی حفاظتی دست خواهیم یافت که میتوانند از بی نظمی ضربان قلب نیز پیشگیری نمایند.

این غذاها کلسترول را پایین می آورند، و موجب طول عمر میشوند. این غذاها، از مرگ ناگهانی قلب جلوگیری میکنند. مغز را متوازن و متعادل میکنند. و چربی های سالم در دانه ها و مغزها، میزان جذب مواد مغذی سبزیجات و حبوبات را افزایش میدهند. همچنین پروتئین لازم برای بدن تان را تکمیل می کنند. پس موضوع فقط خوردن چربی کمتر نیست. بلکه باید غذاهای خالص، و چربی های سالم موجود در مغزها و دانه ها را مصرف کنیم.  همچنین دانه ها و مغزها، دارای ترکیبات ویژه ای به نام “استرول های گیاهی” می باشند. و این استرول ها،  بر اساس تحقیقات، میزان کلسترول کمتری دارند، و در مقابل سکته قلبی از ما محافظت میکنند. همچنین در حفاظت از ما در مقابل سرطان، بسیار مؤثرند. لذا خوردن مقداری مغز و بویژه کنجد، بخش بسیار مهمی از تغذیه عالی است.

میوه های تازه نظیر پرتقال، توت و کیوی نیز حاوی ترکیبات گوناگونی همچون فنل ها و آنتوسیانین ها میباشند، و همچنین ترکیبات ویژه ای که در مقابل انواع سرطانها از شما حفاظت میکنند و  برای سلامتی مهم هستند.

غلات خالص، همچون ذرت خوشه ای، برنج طبیعی، برنج قهوه ای، برنج های تهیه شده از  غله خالص، جو دوسر خالص،  و جو خالص را در رژِیم غذاییتان قرار دهید. بیشتر از غلات خالص استفاده  کنید، نه چیزهایی که حاوی برنج سفید و آرد سفید هستند، بلکه غلات خالص.

 

مطالب مرتبط

بدون نظر

پاسخ دهید

3 × 4 =