تقسیم بندی گیاه خواران

تقسیم بندی گیاه خواران

گیاه خواران

دسته بندی گیاه خواران به صورت زیر است:
وگان (Vegans): گیاه خوارانی كه گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ یا تخم مرغ و لبنیات نمی خورند .
لاكتووگان (vegetarians Lacto ) :گیاه خوارانی كه لبنیات هم می خورند .
اووگان (Ovovegetarians) : گیاه خوارانی كه تخم مرغ هم می خورند .
ـ لاكتواووگان (Lacto-ovovegetarians) : گیاه خوارانی كه تخم مرغ و لبنیات هم می خورند .
ـ نیمه گیاه خوار (Semi-vegetarians) : گیاه خوارانی كه ماهی و مرغ هم مصرف می كنند ولی گوشت قرمز را مصرف نمی كنند .
(نوع اول ) هیچ محصول غذایی با منشأ حیوانی در آن خورده نمیشود و باید با تکمیل این نوع رژیم سلامتی خود را حفظ کرده و موجب آسیب به سلامتی خود نشوید در این راستا باید مواد مغذی که در محصولاتی با منشا حیوانی وجود را به نوعی تامین کرده و آن را برای سلامت خود از مواد دیگر دریافت کنید این مواد مغذی شامل:
انرژی كافی ، پروتئین ، كلسیم ، ویتامین D ، ‎آهن و ویتامین ۱۲ B هستید .
در زنان ، به خصوص زنان باردار ، شیرده و هم چنین كودكان ، نیاز به برنامه ریزی دقیقی وجود دارد و ویتامین ها و املاح بیشتری به صورت مكمل های غذایی باید مصرف شود ،این برنامه ریزی حتما به وسیله یك كارشناس و متخصص علوم تغذیه و رژیم های غذایی باید محاسبه و انجام شود و بدین ترتیب می توان با محاسبه میزان مصرف قابل قبول انرژی ، ضمن تأمین مواد مغذی ضروری بدن ، در چنین شرایطی به یك رژیم صحیح و الگوی مناسب مصرف دست یافت .
گیاه خواران ضمن استفاده از سبزیجات و میوه جات ، به دلیل مصرف نكردن گوشت، حتما باید از جانشین های گوشت بهره مند شوند كه عبارت اند از : حبوبات (مانند عدس و لوبیا ) ، مغزها (مانند گردو و فندق ) و تخم مرغ .
در دنیا دسته های مختلفی از جمله گیاه خواران، خام خواران و غیره وجود دارند و دانشمندان بر اساس تحقیقات و پروژه های تحقیق و بررسی این گروه ها ، نظرات مختلفی ارائه می كنند ،در نتیجه بعضی را تأیید و برخی را رد می كنند ،باید گفت بدن انسان نیازمند تأمین انرژی و حفظ سلامتی خود برای تداوم حیات است و برای دست یابی به این مهم نیازمند تأمین تمامی املاح ، آب ، الكترولیت ها ، ویتامین ها ، كربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها می باشد درنتیجه بهتر است از تمامی گروه های غذایی در مقدار مناسب و کافی استفاده كند .
– استفاده از گروه غذایی به خصوص ، به تنهایی پاسخ گوی تمامی نیازهای بدن نیست .
اگر كسی بخواهد بر اساس سلیقه ی خود ، نوع خاصی از تغذیه مانند گیاه خواری را پیش بگیرد باید بداند كه ترجیحا چنین رژیم هایی برای كودكان ، زنان باردار و زنان شیرده پیش نهاد نمی شود مگر به شرط تأمین انرژی لازم برای رشد و نمو و تأمین مواد مغذی یاد شده ، البته چنین رژیم هایی برای كسانی كه بخواهند به صورت مقطعی برای كاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل از آن ها بهره جویند مناسب می باشد كه لازم است پس از پایان این مرحله ی مقطعی ، تحت نظر كارشناسان مجرب تغذیه با دریافت یك رژیم متعادل و نگه دارنده ، وزن ایده آل را حفظ كنند .

مطالب مرتبط

عسل

0 20

بدون نظر

پاسخ دهید

14 − نه =