گیاهخواری،حمایت از حیوانات

گیاهخواری،حمایت از حیوانات

0 859
1
1
گیاهخواری،حمایت از حیوانات

گیاهخواری،حمایت از حیوانات. گیاه خواری جنبه ها و جلوه های گوناگونی دارد كه در نگاه اول حمایت از حیوانات بیش از همه و پررنگ تر  از همه دیده مي شود.

تا جایی كه برخی گیاه خواری را برابر و منطبق بر حمایت از حیوانات می دانند و این خود موجب آن می شود تا آن دسته مردمی كه حمایت از حیوانات را امری بیهوده و نا لازم می دانند گیاه خواری را هم به تبع آن بیهوده بدانند.

گیاه خواران در نگاه ظریف و مسوولانه خود به جهان و زندگی خود را مکلف به حمایت و دوستی نسبت به همه موجودات اعم از حیوانات و نباتات و جمادات می دانند،  البته شايد چون ستم و جنايت نسبت به حيوانات بيشتر و وسيع تر رخ مي دهد حمايت گياه خواران هم نسبت به حيوانات بيشتر ديده مي شود.

در اينجا از منظري ديگر و تنها فايده ها و سودمندي ها و البته ضرورت انكار ناپذير و گريز ناپذير گياه خواري را براي انسان ها و فقط انسان ها به بحث مي گذاريم:

۱- محیط زیست:

ادامه روند فعلی و اصرار انسان در پیگیری روش و الگوی فعلی زندگی موجب نابودی محیط زیست انسان بر روی كره زمین خواهد شد.

پرورش تعداد بسیار زیادی از حیوانات به روش های صنعتی موجب تولید حجم بسیار زیادی از گاز های گلخانه ای می شود كه تعادل زیستی كره زمین را بر هم زده و لطمات مهلكی بر محیط زیست انسان وارد می كند.

سطح وسيعي از جنگل ها نابود و تبديل به مزارعي براي كشت و توليد علوفه مورد نياز حيوانات پرورشي مي شوند، مراتع و پوشش ارزشمند گياهي نابود مي شوند و جاي ان ها را بيابان ها و زمين هاي بي حاصل مي گيرد.

گاز هاي گلخانه اي و بيابان زايي هر كدام به سهم خود تهديدي جدي و ويرانگر براي محيط زيست به حساب مي آيند كه نگراني هاي جدي را براي آينده كره زمين ايجاد كرده اند.

۲ –  گرسنگی:

برای تولید حیوانات به منظور تهیه گوشت و سایر محصولات حیوانی نیاز به حجم عظیمی غذا برای این حیوانات است. برای تهیه غذای این حیوانات ملیون ها هکتار از زمین های کشاورزی زیر كشت علوفه می روند.

برای تولید هر واحد گوشت به دوازده تا شانزده واحد غذا براي تغذيه حيوان زنده نياز است و با توجه به این كه غذاهای گوشتی راندمان منفی دارند یعنی انرژی كه بدن برای هضم و جذب غذای گوشتی مصرف می كند بیشتر از انرژی ای است كه از غذای گوشتی جذب می كند می بینیم كه عملا با تولید و مصرف گوشت انسان حجم عظیمی از غذا و منابع را دور می ریزد.

با توجه به محدودیت های تولید محصولات کشاورزی كه روز به روز بیشتر نمود پیدا می كند و رشد روز افزون جمعیت ، ادامه تولید صنعتی حیوانات برای مصارف غذایی امری غیر منطقی و غیر مسوولانه است.

طبق بررسی های به عمل آمده اگر تنها ده درصد مردمان فقط کشور آمریکا دست از گوشت خواری بكشند گرسنگی در همه جهان بر طرف می شود.

۳- سلامت تن:

در گذشته سو تغذیه عمدتا شامل مشکلاتی ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی می شد ولی امروزه سو تغذیه شکل تازه ای پیدا كرده است و آن مشکلات ناشی از زیاد و یا بد مصرف كردن مواد غذایی است.

امروزه بیماری های قلبی و عروقی شاید به اندازه طاعون در قرون گذشته تلفات بر جا می گذارد، بیماری هاي مهلكي چون دیابت، بالا بودن کلسترول و … تبدیل به بیماری های رایجی شده است.

چاقی به عنوان یك بیماری شایع در جوامع شهری بیداد می كند و قربانی می گیرد.

همه این ها را می توان ناشی از یك روش بد تغذیه دانست كه انسان در زنگی شهری به تبع تبلیغات تجاری برای فروش و سود جویی بیشتر تولید كنندگان مواد غذایی صنعتی در پیش گرفته است.

گیاه خواری به عنوان یك رژیم غذایی پر فیبر و كم کالری کاملا شناخته شده و تایید شده است و یك گیاه خوار با آگاهی و مطالعه کافی می تواند زندگی بسیار سالمی را تجربه كند كه برای یك گوشت خوار حتی قابل تصور هم نیست.

گياه خواري علاوه بر تضمين سلامتي انسان در خيلي از موارد حتي به عنوان يك درمان موثر براي افرادي كه هنوز فرصتي براي بازگشت و دست كشيدن از زندگي نا مناسب قبلي و شروع زندگي تازه دارند در نظر گرفته مي شود.

۴- بهداشت روانی:

امروزه با بالا رفتن استاندارد های بهداشتی در سطح جهان مسئله بهداشت تن و جسم تا حد زيادي حل شده است ولی پیچیدگی های زندگی شهری جدید موجب ایجاد تهدیدات بسیار جدی تری شده است كه از آن جمله فقدان بهداشت روانی است كه توجه مجامع و سازمان های بهداشتی جان را به طور جدی به خود معطوف داشته است.

یك انسان گیاه خوار سبك بال و رها از روزمرگی زندگی ماشینی با بازگشت به اصل خویش از چنان تکیه گاه عظیم روحی و روانی برخوردار است و چنان لذت نابی را تجربه می كند كه منشا آرامش و لطافت بی حدی در وجود او می شود.

انسان امروز تنها با بازگشت به اصل و طبیعت خود می تواند از سختی های خردكننده زندگی ماشینی نجات پیدا كند.

انسانی كه مبنای رفع طبیعی ترین نیاز زنگی خود یعنی خوردن را بر کشتار و ستم بی حد و افسار گسیخته سایر موجودات كره زمین گذاشته است هرگز نمی تواند از سطح مناسب سلامت روح و روان برخوردار باشد.

۵- صلح:

صلح از ابتدای تاریخ دغدغه اصلی بشر بوده است، صلح و آرامش نیاز اساسی و زیر بنایی زندگی است.

همه موجودات به طور غریزی به دنبال تامین آرامش برای خود هستند ، با این حال متاسفانه همواره در تاریخ بشر انسان هایی بوده اند كه سایر انسان ها را وادار به شرکت در جنگ ها و درگیری های خونین و خانمان بر انداز كرده اند و تاریخ بشر را تاریخی خونین رقم زده اند.

پیام گیاه خواری لطافت و مهربانی با سایرین است ، با حیوانات ، رود و كوه و هوا و … و البته با انسان.

گیاه خواری به عنوان یك نگاه لطیف و مسوولانه به جهان و موجودات قطعا می تواند تامین کننده صلح ناب و نهایی بر روی كره زمین باشد.

یك گیاه خوار نباید و نمی تواند با دیگران بجنگد و یا حتی کینه و دشمنی شخصی داشته باشد.

با توجه به همه این نکات می بینیم كه گیاه خواری بیش از همه به نفع و سود انسان هاست، حتی ما اگر آن قدر بی مسوولیت باشیم كه بگوییم وضع سایر موجودات برایمان اهمیتی ندارد هرگز نمی توانیم آن قدر بی منطق باشیم كه بگویم سرنوشت خودمان هم برایمان مهم نیست.

1

SIMILAR ARTICLES

عسل

0 140
پروستات

0 205

بدون نظر

Leave a Reply

4 × 2 =