رابطه گیاهخواری و پیشگیری از سرطان های رایج

رابطه گیاهخواری و پیشگیری از سرطان های رایج

0 1428
1
1

تمركز روی پیشگیری 

در سال ۱۹۹۷، انستیتو تحقیقات سرطان آمریكا یك گزارش بین‌المللی با عنوان: «غذا، تغذیه و پیشگیری از سرطان: یك چشم‌اندازه جهانی» منتشر كرد. این گزارش نتایج بیش از ۴۵۰۰ پژوهش انجام گرفته را تحلیل كرده بود. در این مطالعه، ۱۲۰ محقق و ویراستار علمی از سازمان‌های مختلف مانند سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و كشاورزی سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان و انستیتو ملی سرطان آمریكا حضور داشتند. این مطالعه، مورد توجه و تقدیر بسیاری از دانشمندان از سراسر جهان قرار گرفته و به ایجاد سنگ‌بنایی برای تحقیقات و آموزش در زمینه پیشگیری از سرطان، كمك كرده‌ است.

در این گزارش آمده كه ۶۰ تا ۷۰ درصد همه سرطان‌ها با فعال نگاه داشتن بدن و سیگار نكشیدن و مهم‌تر از همه، پیروی از اولین توصیه تغذیه‌ای این گزارش قابل پیشگیری هستند: «رژیم غذایی عمدتا گیاهی سرشار از سبزیجات و میوه‌جات متنوع و با کمترین میزان غذاهای نشاسته ای فرآوری شده استفاده کنید.»

در این تحقیق یك گروه ۱۵ نفره از محققان طراز اول دنیا در حوزه تغذیه و سرطان بیش از ۲۰۰ پژوهش کنترل شده موردی درباره ارتباط میان میوه، سبزی و سرطان را مورد بررسی قرار دادند. ۷۸ درصد از این پژوهش ها نشانگر آن بود که مصرف میوه و سبزی مانند یك محافظ در برابر یك یا چند سرطان عمل می‌كند. تنها در ۲۲ درصد مطالعات، ارتباطی مشاهده نشد. هیچ یك از پژوهش ها، افزایش احتمال ابتلا به سرطان در پی مصرف میوه و سبزی را نشان ندادند.

گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان و انستیتو تحقیقات سرطان آمریكا درباره ارتباط میان رژیم‌های گیاهخواری و سرطان، اینگونه سرراست نتیجه‌گیری می کند: رژیم‌های گیاهخواری، احتمال بروز سرطان را كاهش می‌دهند.

تی كالین كمپل، مشاور ارشد علمی سابق انستیتو تحقیقات سرطان آمریكا نظرات شفافی مورد ارتباط تغذیه با بیماری دارد. او می‌گوید:« بیشتر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های تخریب‌كننده بدن، با بهره از رژیم گیاهخواری، به سادگی قابل پیشگیری هستند.»

************

سرطان پستان

وقوع موارد سرطان پستان در آمریكا رشد مداوم خود را از اویل دهه ۱۹۷۰ آغاز كرد و هم‌اكنون به بالاترین میزان در طول تاریخ بشر رسیده است. حدود ۵۰ هزار زن آمریكایی در سال به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایط اسفباری، توجه بسیاری روی جنبه‌های ژنتیك این بیماری متمركز شده اما ژن BRCA-1 كه عامل استعداد ابتلا این بیماری به شمار می‌آید حداكثر عامل تنها ۵ درصد از موارد این سرطان است.

انجام حركات ورزشی در كاهش احتمال بروز سرطان پستان بسیار مهم است. در واقع زنانی كه در هفته ۴ ساعت ورزش (پیاده‌روی) می‌كنند احتمال ابتلای خود به این سرطان را ۳۳ درصد كاهش می‌دهند. و زنانی كه بیشتر از ۴ ساعت ورزش می‌كنند بیشتر احتمال ابتلا به سرطان پستان را كاهش می‌دهند. [۲۹]

اما معلوم شده رژیم غذایی از ورزش هم مهم‌تر است…

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در آمریكا: ۲۲٫۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ژاپن: ۶٫۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در چین: ۴٫۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر

علت تفاوت میان ارقام: مردم در چین و ژاپن نسبت به مردم آمریكا، میوه و سبزی بیشتری می‌خورند و در عوض محصولات حیوانی كمتری مصرف می‌كنند. آنها همچنین وزن پایین‌تری دارند، الكل كمتری می‌نوشند و بیشتر ورزش می‌كنند.
————–
میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان ایتالیایی كه مقدار زیادی محصولات حیوانی می‌خورند نسبت به زنانی كه محصولات حیوانی نمی‌خورند ۳ برابر بیشتر است.

میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان اروگوئه‌ای كه اغلب گوشت می‌خورند در مقایسه با زنانی كه به ندرت گوشت می‌خورند و یا اصلا نمی‌خورند، ۴٫۲ برابر بیشتر است.

میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان مرفه ژاپنی كه هر روز گوشت می‌خورند در مقایسه با زنان فقیرتر این كشور كه به ندرت گوشت می‌خورند و یا اصلا نمی‌خورند، ۸٫۵ برابر بیشتر است.
————–
احتمال بروز سرطان سینه در زنان بزرگسالی كه ۲۰ کیلو اضافه وزن دارند: دو برابر

————–
زنان آمریكایی كه می‌دانند در صورت تغییر رژیم غذایی خود می‌توانند خطر ابتلایشان به سرطان پستان را كاهش بدهند: ۲۳ درصد.

زنان آمریكایی كه فاقد تحصیلات دبیرستانی هستند و می‌دانند با یك رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز سرطان سینه پیشگیری كرد: ۳ درصد.

زنان آمریكایی كه معتقدند انجام ماموگرافی باعث پیشگیری از سرطان پستان می‌شود: ۳۷ درصد.

************

سرطان ریه

سرطان ریه رایج‌ترین علت مرگ و میر ناشی سرطان در سراسر جهان است

تلفات سالانه ناشی از سرطان ریه در آمریكا: ۱۵۰ هزار نفر

تاثیر سیگار در وقوع سرطان ریه: بسیار زیاد تا جایی كه حتی افرادی در معرض دود سیگار قرار دارند نیز احتمال بیشتری برای ابتلا خواهند شد.

تاثیر مصرف مداوم سبزیجات سبز، نارنجی و زرد رنگ بر ریسک بروز سرطان ریه: كاهش ۲۰ تا ۶۰ درصدی.

بهترین سبزی با بیشترین اثر محافظتی: هویج.

تاثیر مصرف مقادیر زیاد سیب، موز و انگور در پیشگیری از سرطان ریه: كاهش ۴۰ درصد ابتلا.

نرخ ابتلا به سرطان ریه در میان مردان گیاهخوار بریتانیایی در مقایسه با متوسط جمعیت این كشور: ۲۷ درصد.

میزان ابتلا به سرطان در زنان گیاهخوار بریتانایی در مقایسه با متوسط جمعیت: ۳۷ درصد

میزان ابتلا به سرطان ریه در مردان گیاهخوار آلمانی در مقایس با جمعیت عمومی: ۸ درصد.

************

سرطان پروستات

سرطان پروستات رایج‌ترین سرطان در میان مردان آمریكایی است

خطر ابتلا به سرطان در میان مردانی كه مقادیر زیادی محصولات لبنی استفاده می‌كنند: ۷۰ درصد افزایش

خطر ابتلا به سرطان در میان مردانی كه هر روز شیر سویا می‌نوشند: ۷۰ درصد كاهش.

خطر ابتلا به پروستات برای مردانی كه سطح بتا كاروتن در خون آنها پایین است: ۴۵ درصد افزایش

بهترین منابع بتا كاروتن: هویج، سیب‌زمینی شیرین،‌ سیب‌زمینی هندی

خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی كه رژیم غذایی آنها مملو از مواد غذایی سرشار از لیكوپن است: ۴۵ درصد كاهش.

بهترین منبع لیكوپن: گوجه فرنگی

میزان بتاكاروتن و لیكوپن موجود در گوشت، محصولات لبنی و تخم‌مرغ: صفر

خطر ابتلا به سرطان در مردانی كه سبزیجات خانواده كلم ( بروكلی، كلم بروكسل، كلم، گل‌كلم، كلم پیچ، كلم فرنگی و شلغم) استفاده می‌كنند: ۴۱ درصد كاهش.

مردان آمریكایی كه از ارتباط میان محصولات حیوانی و سرطان پروستات آگاه هستند: ۲ درصد.

************

سرطان روده

تلفات سالانه ناشي از سرطان روده در آمريكا: ۵۵ هزار نفر

احتمال ابتلا به سرطان روده در زناني كه هر روز گوشت قرمز مي‌خورند در مقايسه با زناني كه كمتر از يك بار در ماه گوشت قرمز مي‌خورند: ۲۵۰ درصد بيشتر

احتمال ابتلا به سرطان روده در افرادي كه گوشت ماکیان را يك بار در هفته مي‌خورند در مقايسه با كساني كه اصلا نمي‌خورند: ۵۵ درصد بيشتر.

احتمال ابتلا به سرطان روده در افرادي كه گوشت ماکیان را ۴ بار در هفته مي‌خورند در مقايسه با افرادي كه اصلا نمي‌خورند: ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر بيشتر

احتمال ابتلا به سرطان روده در افرادي كه لوبيا، نخود و يا عدس حداقل دو بار در هفته مي‌خورند در مقايسه با افردي كه اصلا نمي‌خورند: ۵۰ درصد كمتر

تاثير رژيم غذايي مملو از ويتامين بي و اسيد فوليك بر احتمال ابتلا به سرطان روده: ۷۵ درصد كمتر

منابع اصلي اسيد فوليك: سبزيجات برگ‌دار با رنگ سبز تيره، لوبيا و نخود
————————-
نسبت نرخ ابتلا به سرطان روده در سفيدپوستان آفريقاي جنوبي در مقايسه با سياهپوستان آفريقاي جنوبي: ۱۷ به ۱

علت اين تفاوت فاحش به نقل از مجله گوارش آمريكا: سياهپوستان آفريقاي جنوبي به دليل مصرف نكردن چربي و پروتئين حيواني و تفاوتی که این عامل در تخمير باكتريايي ایجاد می کند در برابر سرطان روده تقريبا مصون هستند.

آمريكايي‌هايي كه آگاهي دارند خوردن گوشت كمتر باعث كاهش ابتلا به سرطان روده مي‌شود: ۲ درصد.

منبع:‌ کتاب Food Revolution (در دست انتشار)

1

SIMILAR ARTICLES

عسل

0 140
پروستات

0 205

بدون نظر

Leave a Reply

17 − سه =