فواید گیاهخواری برای سلامت

فواید گیاهخواری برای سلامت

0 1150
فواید گیاهخواری برای سلامت
فواید گیاهخواری برای سلامت
1
1

تا به امروز، تعداد تحقيقاتي كه بر اهميت مصرف بيشتر غذاهاي گياهي و مصرف كمتر غذاهاي حيواني تاكيد مي‌كند، غير قابل شمارش است. كميته پزشكان براي طب مسئولانه، چنين تحقيقاتي را رديابي مي‌كند. ۶ ماه قبل از اينكه كتاب انقلاب غذا زير چاپ برود، اين كميته اعلام كرد كه دوازده تحقيق ذيل درباره فواید گیاهخواری برای سلامت ژورنال‌های معتبر پزشكي منتشر شده اند:

خوردن ميوه و سبزي بيشتر، احتمال زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان تخمدان را افزايش مي‌دهد
احتمال زنده ماندن زناني كه مقاديز زيادي ميوه و سبزي مصرف مي‌كنند در صورت ابتلا به سرطان تخمدان بيشتر از زناني است كه كم ميوه و سبزي مي‌خورند. اين تحقيق در مارچ ۲۰۱۰ در مجله اتحاديه تغذيه آمريكا منتشر شده است. محققان دريافتند كه سبزيجات زرد و از خانواده كلم( كلم، بروكلي، گل كلم و ..) باعث زنده ماندن بيشتر و مصرف لبنيات و گوشت قرمز باعث كاهش طول عمر زنان مبتلا به سرطان تخمدان شد. نويسنده تحقيق اينگونه نتيجه‌گيري كرد كه رژيم غذايي كم چرب و گياهي نه تنها براي جلوگيري از ابتلا به سرطان مهم است بلكه باعث افزايش طول عمر بيماران سرطاني هم مي‌شود.

مصرف زياد ميوه، سبزي و سويا، احتمال ابتلا به سرطان پستان را كاهش مي‌دهد
اين تحقيق در مارچ ۲۰۱۰ در ژورنال تغذيه باليني آمريكا۳ منتشر شد. در اين تحقيق ۳۴ هزار زن در سنگاپور و چين مورد بررسي قرار گرفتند كه مشخص شد كه ارتباط معكوس ميان مصرف ميوه و سبزي و ابتلاي زنان به سرطان پستان وجود دارد.

پروتئین حیوانی با کاهش سلامت استخوان مرتبط است
در ماه مارچ ۲۰۱۰ مجله تغذيه بريتانيا۴ تحقيقي را منتشر كرد كه نشان داد پروتئين حيواني باعث كاهش مواد معدني موجود در استخوان‌ها مي‌شود. در اين تحقيق ۵ ساله كه در پكن چين روی ۷۵۰ دختر انجام شد نشان داد كه پروتئين حيواني به ويژه گوشت و تخم‌مرغ باعث تضعیف استخوان‌ها می شود.

سویا ریسک سرطان ریه را کاهش می دهد
در يك تحقيق ژاپني كه روي ۷۶ هزار نفر انجام شد مشخص گرديد كه سويا از ابتلا به سرطان ريه جلوگيري مي‌كند. اين تحقيق در ژورنال تغذيه باليني آمريكا در فوريه ۲۰۱۰ منتشر شد. اين تحقيق همچنين نشان داد كه مردان و زناني كه سیگار نمی کشند و زیاد سويا مصرف مي‌كنند نسبت به کسانی که کمتر سویا مصرف می کنند احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان ريه دارند. این تحقیق مشتقات سویا از جمله سوپ میسو، شير سويا، توفو (پنیر سویا) و سایر محصولات تخمیرشده سویا را هم شامل می شد.

يك رژيم غذايي گياهي كم چرب در كنار سبك زندگي سالم باعث جوان شدن سرخرگ‌ها مي‌شود
تحقيقي كه در فوريه ۲۰۱۰ در ژورنال کاردیولوژي آمريكا به چاپ رسيده نتیجه می گیرد كه مردان و زناني كه از يك رژيم غذايي كم چرب و گياهي پيروي كرده و در كنار آن ورزش متعادل انجام مي‌دهند و مديريت استرس مي‌كنند داراي لایه درون رگی۶ سالم‌تري هستند و احتمال بروز حمله قلبي در آنها پايين مي‌آيد.

باكتري‌هاي فرآورده‌هاي مرغي از علل بروز عفونت مجاری ادراري هستند
اين موضوع در مقاله مركز كنترل و پيشگيري از بيما‌ري‌ها در ژانويه سالن‌هاي ۲۰۱۰ منتشر شده است. محققان، نمونه‌هاي ادرار زناني كه عفونت ادراري داشتند را بررسي كردند و در آن رد پای عامل بیماری زا (پاتوژن) ئي‌كولي را يافتند که در غذاهای آلوده یافت می شود.. آنها سپس متوجه شدند كه بيشتر پاتوژن ئی‌كولي، از طريق مصرف فرآورده‌هاي گوشتي كه ۶۱ درصد آن فرآورده‌هاي مرغي بودند، وارد بدن بيمار شده بودند. محققان در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه مرغ، عامل اصلي بروز عفونت ادراري و توليد ايي‌كولي است. آنها همچنين هشدار دادند كه ئی‌کولیهاي موجود در محصولات گوشتي، به دليل استفاده بي‌رويه آنتي‌بيوتيك‌ در دامپروري‌ها، در برابر داروها هر روز مقاوم‌تر مي‌شوند.

پروتئين‌هاي حيواني ريسك ابتلا به ديابت را افزایش می دهند
محققان در اين تحقيق كه تحقيقات آينده‌نگر اروپايي در مورد سرطان و تغذيه نام داشت، رژيم غذايي بيش از ۳۸ هزار هلندي را مورد بررسي قرار دادند. نتايج اين تحقيق كه در ژانويه سال ۲۰۱۰ در مجله پزشكي مراقبت از ديابت۹ به چاپ رسيد نشان داد، رابطه قوی ميان میزان مصرف پروتئين حيواني و ابتلا به بيماري ديابت وجود دارد. همچنين افزايش مصرف پروتئين حيواني باعث افزايش شاخص توده بدنی (معیار چاقی) ۱۰، دور كمر و نيز فشار خون مي‌شود. از سوي ديگر رابطه‌ای بین میزان مصرف پروتئين گياهي، و افزایش احتمال ابتلا به ديابت مشاهده نشد.

سویا باعث افزایش شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌شود
در گزارشي كه در دسامبر سال ۲۰۰۹ در مجله اتحاديه پزشكي آمريكا منتشر شد محققان نشان دادند كه احتمال بازگشت بيماري سرطان پستان در زنان مبتلا كه از فراورده‌هاي سويا مانند شیر سویا، توفو یا ادامامی استفاده مي‌كنند نسبت به زنانی که سویا مصرف نمی کنند ۳۲ درصد كاهش مي‌يابد. همچنين مصرف سويا باعث مي‌شود كه ميزان مرگ و مير زنان مبتلا به سرطان پستان ۲۹ درصد كاهش يابد. در اين تحقيق كه در شهر شانگهاي چين انجام شد ۵ هزار زن به مدت چهار سال تحت نظر بودند.

گياهخوار شدن باعث خوش خلقی مي‌شود
گوشتخواراني كه گوشت را از برنامه غذايي خود حذف كرده و يا مصرف آن را كاهش مي‌دهند به تدريج خلق و خوی بهتری پیدا می کنند. نتايج اين تحقيق در ماه دسامبر ۲۰۰۹ در جريان كنفرانس اتحاديه سلامت عمومي آمريكا اعلام شد. محققان دانشگاه آريزونا، گوشتخواران حاضر در اين تحقيق را به سه دسته غذايي تقسم كردند؛ گروه كنترل (كه تغييري در رژيم غذايي خود ايجاد نكردند)؛ گروه ماهي خوران (در هفته ۳ يا ۴ وعده ماهي خوردند و گوشت ديگري مصرف نكردند) و گياهخواران (كه نه گوشت خوردند و نه تخم‌مرغ). گروه گياهخوار در زمينه تنش‌هاي روحي دچار بهبود شدند در حاليكه تغييري در خلق و خوی گروه های ماهي و كنترل ايجاد نشد.

رژيم غذايي زنان باردار تاثير مستقيم بر احتمال ابتلاي جنين آنها به ديابت دارد
در تحقيقي كه در مجله ديابت كودكان در اكتبر سال ۲۰۰۹ منتشر شد، مشخص شد زنان بارداري كه از كمترين ميزان سبزيجات در دوران بارداري خود استفاده كرده‌اند، احتمال ابتلاي نوزاد خود به ديابت نوع۱ را افزايش داده‌اند. زناني كه در در دوران بارداري فقط سه تا پنج وعده سبزيجات در هفته مصرف مي‌كردند در مقایسه با زناني كه هر روز سبزيجات مي خوردند، ۷۱ درصد بیشتر احتمال دارد که نوزاد شان به دیابت مبتلا شود.

مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد
در تحقیق جامعی که در نسخه اكتبر ۲۰۰۹ ژورنال ديابتولوجيا منتشر شده، مصرف گوشت قرمز و همچنين گوشت فراوري شده به ترتيب عامل اصلي بروز ۲۱ و ۴۱ درصد ديابت‌ها است.

در تحقيقي كه در اكتبر ۲۰۰۹ در ژورنال آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد آمده است: مصرف سويا و مشتقات آن احتمال شكستگي استخوان لگن را در زنان را تا ۳۶ درصد كاهش مي‌دهد. در اين تحقيق كه در بین جمعیت چينی سنگاپور انجام شد، ۶۳ هزار بزرگسال شركت داشتند.

گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزيش مي‌دهد
در تحقيقي كه ۱۷۵ هزار مرد شركت داشتند مشخص شد که احتمال ابتلاي به سرطان پروستات در مرداني كه بیشترین مصرف گوشت قرمز را داشتند ۳۰ درصد بیش از مردانی بود كه کمترین مصرف گوشت قرمز را داشتند. نتايج اين تحقيق در اكتبر سال ۲۰۰۹ در مجله بيماري‌هاي همه‌گيري شناسي آمريكا منتشر شد.

از کتاب انقلاب غذا

1

SIMILAR ARTICLES

عسل

0 140
پروستات

0 205

بدون نظر

Leave a Reply

17 − دوازده =