کاهش وزن با گیاهخواری

کاهش وزن با گیاهخواری

0 2982
1
1
کاهش وزن با گیاهخواری

برای انتخاب گیاهخواری به شما تبریک می‌گم. علاوه بر آن برای اینکه تصمیم گرفته‌اید بدین طریق وزن خود را متعادل کرده و آینده سالم‌تری را برای خود تأمین کنید باید شما را تحسین کرد.
مطمئن باشید پس از مدت کوتاهی هم از صرف غذای خود لذت بیشتری نسبت به امروز خواهید برد و هم وزنتان به آسانی و در طول زمان متعادل خواهد شد. ناگفته نماند که در این پروسه قند خونتان که بدلیل اضافه وزن بالاتر از نرمال است به حالت عادی برگشته، احساس خستگی‌تان برطرف شده با نشاط‌ تر، امیدوار‌تر و با انرژی بسیار بیشتری از زندگی طولانی که در پیش رو دارید لذت خواهید برد. اضافه وزن یکی از آسان‌ترین مسائلی است که به رژیم گیاهخواری که بخصوص براساس مصرف فراوان سبزیجات خام و میوه‌جات باشد جواب می‌دهد. بدون اینکه احساس محرومیت غذایی یا گرسنگی دائم کنید آنچنانکه در سایر رژیم‌های لاغری اتفاق می‌افتد.
متعادل شدن وزن «عارضه جانبی» گیاهخواریِ درست است که به خودی خود اتفاق می‌افتد! تنها باید صبور باشید و به نکاتی که در این نوشته می‌آید توجه کنید.
علاوه بر میزان غذا، نوع غذا، میزان فعالیت بدنی، مسائل روحی – روانی – عاطفی شخص، میزان آرامش و خواب و بطور کلی نحوه‌ی زندگی و عادت‌های یک فرد در ایجاد فضای سالم در بدن و در نتیجه وزن متعادل تأثیر دارند. پس باید به همه این جنبه‌های زندگی خود پرداخته آنها را بررسی کرده روش سالم‌تری برای تک تک آنها اتخاذ کنید.
در واقع میزان غذا به اندازه نوع غذایی که وارد بدن خود می‌کنیم اهمیت ندارد. شما می‌توانید یک ظرف بزرگ سالاد متشکل از انواع سبزیجات لذیذی که دوست دارید بخورید و مقدار فراوانی فیبر، میزان معتنابهی از مواد معدنی و ویتامین‌ها، فیتوکمیکال‌های مختلف و آنتی‌اکسیدان‌ها در حد بسیار چشمگیری همراه با کربوهیدرات‌های کمپلکس، پروتئین‌ها و چربی‌های خوب گیاهی به همراه تنها حدود صد کالری به بدن خود برسانید در حالیکه می‌توانید یک قوطی نوشابه مثلا پپسی کولا بنوشید و نه تنها هیچیک از این مواد مغذی را دریافت نکنید بلکه ملقمه ناسالمی از شکر و رنگ و مواد مصنوعی دیگر را با حدود صد و پنجاه کالری وارد بدن خود کنید.
پس انتخاب نوع غذا مهم می‌شود از این نظر که هر چه بیشتر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی مختلف و اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ضروری را به بدن خود برسانید بدنتان سالمتر شده سموم بیشتری همراه آب و چربی اضافه را دفع کرده درنتیجه فرم بدنی سالم‌تری با وزن متعادل‌تر بدست خواهید آورد و همچنین به دلیل رسیدن مواد مغذی در گیاهان به بدن، خود بخود احساس سیری و رضایت از غذای خورده شده اشتها را نیز کاهش خواهد داد.
۱- بسیار مهم است که هدف خود را سالم کردن بدن و روح خود با اتخاذ یک روش زندگی روش تغذیه سالم قرار دهید و نه از دست دادن وزن. متعادل شدن وزن بدن همانطور که اشاره کردم خودبخود در طول سالم سازی بدن اتفاق خواهد افتاد. اینکه هدف سالم نمودن خود قرار دهید به شما حس آرامش داده از اضطراب، نومیدی‌ها و بالا و پایین رفتن‌های روحی که خاص «رژیم‌های لاغری» نادرست ولی متأسفانه مرسوم جامعه است جلوگیری می‌کند. بنابراین، این جمله را که: «من انسان توانا و هدف‌مندی هستم. تصمیم گرفته‌ام و می‌خواهم سالم باشم و سلامت زندگی کنم تا زندگی بهتری داشته باشم» روی کاغذ بنویسید و در جائی قرار دهید که هر صبح اول وقت، در طور روز چندبار و شب قبل از خواب آنرا ببینید و بخوانید و به خود یادآوری کنید که حقیقتاً انسان توانائی هستید و می‌خواهید که سالم باشید و سلامت زندگی کنید.
۲- بر فعالیت بدنی خود بیفزائید. پیاده روی بهترین نوع ورزش است. بخصوص اگر در هوای آزاد باشد. حتما روزی حداقل نیمساعت را برای خود کنار بگذارید که به نوعی فعالیت بدنی مداوم بپردازید. علاوه‌ براین تا جایی که می‌توانید در حرکت و جست و خیز باشید. از پله به جای آسانسور، از پیاده روی به‌جای اتوبوس یا تاکسی و… امثالهم استفاده کنید.
فعالیت بدنی علاوه بر بالا بردن سوخت و ساز بدن میزان اکسیژن بیشتری به بدنتان می‌رساند از نظر روحی تأثیر مثبتی بر شما دارد و همچنین باعث ایجاد حس سبکی و نشاط در شما می‌شود. هر چه بیشتر فعالیت بدنی داشته باشید (در ابتدا ممکن است خیلی آسان نباشد) بیشتر و بیشتر از آن لذت برده به آن وابسته می‌شوید. فعالیت بدنی انسولین و در نتیجه قند خون را تنظیم کرده علاوه بر آن در تنظیم هورمونهای بدن هم نقش دارد که همه این مجموعه به تعادل وزن و سلامتی بدن کمک می‌کنند.
۳- به آرامش روحی و استراحت و خواب خود توجه مطلق کرده از اضطراب، خستگی، تنش و… اکیداً پرهیز کنید. هر زمان خسته، مضطرب یا عصبی و یا غمگین هستید بلافاصله با خود خلوت کرده چشمان خود را ببندید خداوند را شکرگزار باشید که زنده‌اید و سالم. از نعمتهای موجود در زندگی خود یاد کرده شکر‌گزار باشید. خستگی و استرس و امثال آنها باعث بالا رفتن هورمون کورتیزول می‌شود که هم قند خون را بالا بده و هم بافت چربی را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد همچنین در شرایط نامساعد روحی و یا هنگام خستگی بدون توجه و بدون اراده به خوردن بخصوص مصرف نان، شیرینی و شکلات می‌پردازند که دلیل آن فیزیولوژی خاص زمان استرس می‌باشد که نیاز به مصرف برخی مواد را بیشتر می‌کند. بنابراین سعی کنید همواره آرام باشید به تغییرات روحی خود و حالات بدنی خود توجه کنید و به خود فرصت بازسازی دهید. آرامش یکی از مهمترین اصول سلامتی است. در مورد خوابِ کافی و اهمیت آن همین بس که گفته می‌شود کمبود خواب دلیل شماره یک اضافه وزن گرفتن است. کمبود خواب باعث طلب غیرعادی غذاهای خاص می‌شود که در حالت عادی اشتهایی برای آن وجود ندارد. کمبود خواب همچنین باعث تغییرات میزان قند خون، تغییرات خاص و استرس گشته به بالارفتن وزن می‌انجامد.
۴- و اما نوع غذا و آداب خوردن آن:
همانطور که اشاره کردم و شما خود می‌دانید بهترین رژیم غذایی برای متعادل کردن وزن بدن رژیم گیاهخواری است. بخصوص این رژیم باید تکیه بر مصرف فراوان سبزیجات آنهم به مقدار زیادی به شکل خام داشته باشد. هر چه میزان سبزیجات در غذای شما بیشتر باشد بدنتان سریعتر آلکالی شده وزن اضافه را از دست خواهد داد.
– قسمت اعظم غذا بصورت خام مصرف شود (سبزیجات و میوه‌جات خام،مقداری اندک از دانه‌ها و مغزها)
– همه غذاهای تغییر شکل یافته، کنسروها، قوطی‌ها، غذاهای فریزری و… را از رژیم غذایی خود حذف کنید. البته در ابتدا و در دوره گذر می‌توانید از شیر سویا یا توفوی ساده بدون مواد شیمیایی اضافه شده استفاده کنید. هر چند هر چه بدنتان پاک‌تر شد میل به این مواد را احتمالا از دست خواهید داد.
– بهترین شیر، شیربادام خام است که به آسانی می‌توانید در خانه تهیه کنید.
– شیرینی، قند، شکر، آرد سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید را حذف کنید.
– صبح بعد از بیداری شدن یک یا دو لیوان آب بنوشید.
بین غذاها آب بنوشید. نیمساعت قبل از خوردن هر غذا هم آب بنوشید. به آب نوشیدنی خود چند قطره آب لیموی تازه فشرده اضافه کنید.
– صبح تا زمانیکه گرسنه نشده‌اید لب به روی غذا باز نکنید و روزه شبانه خود را ادامه دهید.
– وقتی گرسنه شدید صبحانه را با یک لیوان آب سبزی تازه گرفته شده مرکب از کرفس، جعفری، اسفناج و هویج شروع کنید. ترکیب را می‌توانید عوض کنید ولی کرفس را همیشه جزو این ترکیب قرار دهید.
اگر میل به آب سبزی در صبح نداشتید می‌توانید از میوه‌ها مانند آناناس، توت فرنگی، پرتقال و موز به میزانی که حس رضایت کنید استفاده کنید.
سیب و گلابی هم میوه‌های بسیار مفید برای مصرف در صبح یا در طول روز هستند بطور کلی صبحانه را میوه میل کنید. می‌توانید شیر‌بادام یا شیر‌سویا هم بخورید اگر که گرسنه بودید. طالبی، هندوانه و خربزه هم صبحانه خوبی هستند ولی باید تنها خورده شوند.
– مصرف چای و قهوه را کمتر کنید. چای با توت خشک، انجیر خشک یا خرما میل کنید.
بطور کلی هر زمانی هوس شیرینی کردید از میوه‌های خشک شده و از خرما یا انجیر استفاده کنید. مطمئن باشید که به آنها شکر اضافه نکرده باشند.
– عادت کنید که فقط دو وعده غذا در روز بخورید. یکی صبح آنهم زمانی که گرسنه شدید و دیگری که غذای اصلی و بزرگ روزتان است را در بین ساعت ۵-۳ بعدازظهر نوش جان کنید. این غذا شامل یک ظرف بزرگ سالاد با مقداری آب لیموی تازه فشرده شده و اندکی روغن زیتون خوب یا استفاده از آووکادو به جای چربی روغن زیتون می‌باشد. پس از آن می‌توانید از سبزیهای پخته (اندکی بخار دیده) و حبوبات استفاده کنید. نخود‌فرنگی و لوبیای سبز را هم به صورت خام و هم پخته می‌توانید استفاده کنید که تأمین کننده پروتئین و چربی‌ها بوده و همچنین حس سیری و رضایت از غذا ایجاد می‌کنند.
اگر هنوز گرسنه بودید می‌توانید مقداری توفو مقدار کمی سیب زمینی، اندکی برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار به مقدار کم استفاده کنید تا آهسته آهسته مواد خام را هر چه بیشتر استفاده کرده اگر خواستید این نوع نشاسته‌ها را کلا حذف کنید. بهترین روش این است که در طول هفته هر روز از یکی از حبوبات یا غلات و یا سیب زمینی استفاده کنید. یعنی مصرف هر کدام را به یک روز اختصاص دهید. یا نان بخورید یا برنج یا حبوبات… در هر روز هفته .
– غذای خود را آهسته بخورید و بسیار خوب بجوید بخصوص سالاد را.
– هر زمان گرسنه بودید بلافاصله یک سیب یا میوه شیرین دیگری که میلتان می‌کشد بخورید. میوه به علت وجود قند و مواد مغذی دیگر میزان قند خون را تنظیم کرده و حس گرسنگی شدید و آنی را برطرف کرده اشتهایتان را متعادل می‌کند.
– به خود گرسنگی ندهید ولی بین اشتهای کاذب با اشتهای واقعی تفاوت بگذارید.
– بهترین روش غذا خوردن این است که غذای اصلی خود را در حدود ساعت ۳-۲ بعدازظهر مصرف کنید.
– بهترین روش غذاخوردن همچنین این است که بین آخرین غذا و زمان استراحت و خواب شبانه حداقل ۴-۳ ساعت فاصله باشد. خوردن میوه مثلا یک سیب یا موز یا گلابی در این زمان اشکالی ندارد.
– بدن خود را با ریتم طبیعی آن تا حد ممکن هماهنگ کنید. شب زود به رختخواب بروید و صبح پس از خواب کافی از خواب برخیزید.
– در بخش سبزیجات پخته غذای خود می‌توانید از هویج، کدو، بروکلی، کلم بروکسل، چغندر، شلغم، سیب زمینی و سایر ریشه‌ها و غده‌ها نیز استفاده کنید.
– همانطور که گفتم مصرف حبوبات خوب است. ولی تاکید رژیم غذایی باید اول بر سبزیجات، سپس بر میوه‌ها و آنگاه حبوبات و اندکی هم غلات باشد. دانه‌ها و مغزها هم به شکل خام و به مقدار کم باید مصرف شوند.
– بسیاری از اضافه وزنها با مسائل عاطفی – احساسی ربط پیدا می‌کند. اگر نیاز به بررسی مسائل احساسی خود دارید می‌توانید با من تماس بگیرید که شما را راهنمایی کنم که چگونگی پرداختن به آن را دنبال کنید.
– به سلامتی فکر کنید نه به کم کردن وزن. متعادل شدن وزن با سالم شدن شما خودبخود صورت خواهد گرفت.
– صبور باشید. از ترازو و وزن کردن خود بپرهیزید. از حرفهای ناامید کننده این و آن اجتناب کنید. از «دلسوزی‌هایی» که شما را از راهی که انتخاب کرده‌اید باز می‌دارند دوری گزینید. اگر یک وعده، یک روز یا یک هفته هم حتی از این روش انتخابی خود دور افتادید بدون سرزنش خود دوباره به رژیم غذایی سالم خود برگردید. مطمئن باشید هر مدتی که این رژیم غذایی جدید را دنبال کنید تأثیر خود را بر بدن شما خواهد گذاشت.
زندگی را آسان بگیرید. چشم به آینده داشته باشید. امیدوار و صبور باشید.
بازهم تأکید فراوان بر افزایش فعالیت بدنی می‌کنم.
مطمئن باشید که نتیجه خواهید گرفت.
به آموزش خود در مورد گیاهخواری بپردازید ولی از حرفهای این و آن که: این ماده معجزه می‌کند و آن ماده یکدفعه شما را به سلامت مطلق می‌رساند پرهیز کنید. بدن در طول زمان، به آهستگی، با صبر و حوصله و به فرم یک ارگان متشکل کار می‌کند. هیچ ماده‌ای به تنهایی و به خودی خود نمی‌تواند معجزه‌ای بیافریند.ل
با طبیعت باشید و از طبیعت بیاموزید. هیچ دارویی مصرف نکیند (اشاره کرده بودید که مشکل سلامتی ندارید). با دوستان گیاهخوار و سالم خوار دمخور باشید. با هم تبادل نظر کنید تا هرچه بیشتر در مورد این روش جدید زندگی خود آموخته در آن ثابت قدم گردید.
ایمان دارم که سالمتی خود را مسلم و مسجل پایدار خواهید کرد.
شاد تندرست باشید.

1

SIMILAR ARTICLES

لبنیات

0 291
ام اس

0 276

بدون نظر

Leave a Reply

پانزده + هفده =