درمان چربی خون

درمان چربی خون

چربی خون

آیا میدانستید چه افراد چاق و چه افراد لاغر در معرض چربی خون و کلسترول بالا هستند؟!

اگر رژیم غذایی خود را تغییر دهید میتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

در بین افراد گیاه خوار کسانی هستند که اندام بسیار چاقی دارند، اما جالب است بدانید که اکثریت آنها کلسترول بد خون را ندارند!!

درنتیجه گیاه خواری و خام گیاه خواری یک رژیم مناسب برای افرادی با چربی خون بالا است.

چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدار تری‌گلیسرید یا کلسترول از مقدار طبیعی آنها در خون. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می‌یابد.
افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ‌ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی،قلبی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می‌شود. اگر به موقع درمان شود میتوان گفت که به راحتی قابل بهبودی است و از تنگی عروق جلوگیری میکند.
بهتر است از سن بیست سالگی مراقب خود و کلسترول خونتان باشید و ازمایشات را از همان زمان شروع کنید.چنانچه سطح چربی خون شما طبیعی است، هر پنج سال یک بار و در صورت بالا بودن چربی خون، باید هر دو تا شش ماه، یک بار چربی خون خود را آزمایش کنید.

بدانید:

هوشیار باشید که افراد لاغر هم به کلسترول بالا دچار می‌شوند.
خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می‌توان با ایجاد تغییرات غذایی که موجب کاهش چربی خون می‌شود، کاهش داد.
باید به دقت غذاهای روزانه خود را بررسی کنید. این کار را حتی زمانی که غذاهای بیرون از منزل را مصرف می‌کنید نیز انجام دهید.
انتخاب غذاهای کم چربی به معنی خوردن تنها نان و آب نیست. شما می‌توانید غذاهای متنوع و لذت‌بخشی میل کنید.
به جای سرخ کردن مواد غذایی، آنها را آب‌پز، بخارپز و یا کباب کنید.
به جای پنیر و شیر چرب، از انواع کم چرب استفاده کنید.

– مصرف شیرینی، کلوچه، کیک و فرآورده‌های لبنی پرچرب ، روغن نارگیل، روغن خرما، بیسکوییت، چیپس، پفک، سوسیس، همبرگر، کالباس، بستنی، پیتزا، زرده تخم‌مرغ، جگر سیاه، مغز، سیرابی و قلوه، میگو، خرچنگ و صدف را تا جای ممکن کنار بگذارید.
اگر وگان نیستید بهتر است بجای گوشت از مرغ و ماهی استفاده کنید.
در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنید. سیر خام یا کمی پخته شده، به میزان یک تا دو حبه در روز تاثیر مناسبی دارد. مصرف سیر همچنین می‌تواند علاوه بر چربی، میزان فشار خون را نیز کاهش دهد.
مصرف سبزیجات و میوه‌ها مانند سیب، زرد‌آلو، گلابی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت و توت‌فرنگی را افزایش دهید.
تمام مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، حبوبات وغلات فاقد کلسترول‌اند، اما در بین آنها موادی مانند جو، کدو، شوید و سیر اثر ضد کلسترول بسیار قوی‌تری را از خود نشان می‌دهند. سویا باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.
مصرف نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات و انواع لوبیا، عدس، لپه را افزایش دهید.
– دانه کتان (بزرک) مصرف کنید. زیرا پوسته سفت و غیر قابل هضمی دارد. بهتر است در آب خیسانده شود. مقدار مصرف آن ۲٫۵ قاشق چای‌خوری و سه مرتبه در روز است.
مصرف آجیل‌ها و مغزهای برشته نشده و فاقد نمک به ویژه بادام و گردو را افزایش دهید.

روزانه دو عدد سیب یا پرتقال، چند عدد توت‌ فرنگی بویژه پس از غذا میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول مصرف شده با غذا می‌شود.
حتما در کنار غذا، سبزی خوردن و یا سالاد تهیه شده با هویچ زیاد و روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) را میل کنید.
مصرف تخم‌مرغ را به هفته‌ای سه عدد کاهش دهید.
میگو، دل، جگر، قلوه، کله پاچه و مغز مصرف نکنید.
مصرف خامه و کره و روغن ممنوع است. بجای آنها از روغن‌های زیتون، آفتاب‌گردان، سویا و بادام‌زمینی استفاده کنید.
مبتلایان به کلسترول خون بالا و بیماران قلبی نباید روغن نارگیل و روغن پالم مصرف کنند.

البته باید تاکید کرد هر چند برخی موارد ذکر شده سطح چربی خون را بالا می‌برند اما این موضوع به معنی مصرف نکردن مطلق آنها نیست. به عنوان مثال برای مصرف شیر، پنیر و ماست نوع کم چرب و یا بدون چربی آن را خریداری کنید و یا مصرف تخم‌مرغ، بستنی و پنیر را به دو مرتبه در هفته کاهش دهید.
از استرس‌های خود بکاهید.
سیگار را ترک کنید.
وزن‌تان را در محدوده مطلوب و ایده‌آل نگه دارید.
به طور مرتب ورزش کنید. ورزش باعث کاهش وزن و تقویت قلب می‌شود.

داروهای گیاهی

بیشتر گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فیبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند.
بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از ۱۰۰ صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشارخون و قندخون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.
برخی دیگر از گیاهان مانند خرفه و دانه کنگر فرنگی نیز تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرفشان در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است ولی متأسفانه در ایران استفاده از این گیاهان هنوز جا نیفتاده است.
میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد مانند روغن بادام‌زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

آب گوجه‌فرنگی،‌ آب انار و آب‌غوره برای کلسترول خون مناسب اند.
آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند.
فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده «پپرین» که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

مطالب مرتبط

عسل

0 55

بدون نظر

پاسخ دهید

هفده − 14 =