خواص و مضرات توت فرنگی

خواص و مضرات توت فرنگی

1 3085
خواص و مضرات توت فرنگی
خواص و مضرات توت فرنگی
1
1

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد. این میوه مغذی و پر فایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید. این میوه جزو ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط ۸ عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از ۱ پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم…

خاصیت و فایده درمانی توت فرنگی

بیماری قلبی و توت فرنگی

مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا ۳۲ درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد. همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.

سکته مغزی و توت فرنگی

 آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

سرطان و توت فرنگی – همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.

فشارخون و توت فرنگی

 بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.

یبوست و توت فرنگی

مصرف خوراکی هاییکه پر از فیبر و آب هستند به کاهشیبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

دیابت و توت فرنگی

 توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ۳۷ توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

بارداری و توت فرنگی – دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

افسردگی و توت فرنگی

فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

حافظه کوتاه مدت و توت فرنگی – مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.

 توت فرنگی و پوست و مو

توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کندو در نتیجه باعث صافی پوست و کوچک شدن منافذ پوستی می شود و رنگ چهره را باز می کند. این میوه یک لایه بردار خیلی ملایم است که می تواند تمام کثیفی ها و ناخالصی ها را از روی پوست بردارد و در نتیجه اگر روی پوست شما التهاب یا قرمزی وجود داشته باشد آن را از بین می برد و در نتیجه توت فرنگی می تواند یک ماسک پاک کننده عالی برای تمیز کردن و نرم کردن صورت شما باشد.

خطرات و احتیاط ها در مصرف توت فرنگی

  • استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.
  •  افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند.
  • این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می ‌کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.
  • همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.
  • توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوش‌ هایی شبیه کهیر ایجاد می ‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.
  • کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.
  • توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چراکه هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.
  • بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عموما تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد میبایست به اندازه و مناسب مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.
1

SIMILAR ARTICLES

استویا

0 205
پیسی

0 472

یک نظر

  1. […] توت فرنگی نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه برای پوست هم خوبست. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است و باعث می‌شود پوست روشن شده و جوان بماند. این میوه به خصوص برای پوست چرب و مستعد آکنه مفید است. توت فرنگی سبوم اضافی را از بین می‌برد و تونر پوست است. به علاوه، اسید آلاژیک نوعی آنتی اکسیدان موجود در توت فرنگی است که به کاهش چین و چروک کمک می‌کند. همچنین از آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. […]

Leave a Reply

سه × یک =