تاریخچه جریان گیاهخواری

تاریخچه جریان گیاهخواری

1 2341
1
1
تاریخچه جریان گیاهخواری

ازحدود ۲۵۰۰ سال پیش که گام هایی در راه شفقت به حیوانات و احترام به طبیعت (و چیزی که ما امروزه تحت عنوان وگنیسم از آن یاد می کنیم) برداشته شد.
بودا و ماهاویر دو هم عصر و معلم اخلاق شروع به صحبت در مورد آموزه هایی از رژیم های غذایی بدون گوشت کردند.
شاگردان آن دو ، اولین جنبش های  گیاهخواری و حمایت از حیوانات را پایه ریزی کردند.
اینها از اولین طرفداران حقوق حیوانات می باشند که ما تا به امروز توانسته ایم در موردشان اطمینان حاصل کنیم و پایه و اساس طرفداری آن ها از اینگونه فعالیت ها ، آموختن و درک مکتب آهیمسا ( یکی از مکاتب مذهبی مهم در هندوستان )می باشد . آهیمسا داشتن عقیده و هوشیاری نسبت به پرهیز از خشونت می باشد : به این صورت که خشونت علیه مخلوقات دارای قوه ادراک و احساس نه تنها غیر اخلاقی بوده و باعث رنج و عذاب آنها می شود بلکه بازتاب این رنج ها و اسارت ها به طور اجتناب ناپذیری گریبان فرد مقصر و جامعه را نیز خواهد گرفت .

این بسیار جالب است که هر دو این مکاتب اساسا مکاتبی معنوی و روحانی هستند و به جای تمرکز بر روی آسایش و رفاه حیوانات بر آنچه ما امروزه آن را حقوق حیوانات و نجات و آزادی آن ها می نامیم ، توجه داشته اند . مکتب آهیمسا ماهیت مکتب گیاهخواری است ، مکتبی که تعهد و الزامی برای کاهش ظلم و بدرفتاری نسبت به موجودات زنده فرآهم می آورد و روش آن مداخله نکردن در زندگی حیوانات و اجازه دادن به آنها برای پادشاهی و زندگی کردن در طبیعت می باشد .

این اندیشه اوج گرفت و بدلیل همراه بودن با مبانی عمیق و سرشار از احساسات و اخلاقیات مورد پذیرش بسیاری از اقوام و ملت ها قرار گرفت.

فیثاغورث و سقراط در یونان و سواحل مدیترانه ،زرتشت در ایران،لائو و چانق در چین ،عیسی و سایر افراد دینی همگی شفقت به حیوانات را لازمه یک انسان با وجدان و آسمانی اعلام کردند.

با گسترش این عقاید در سرتاسر دنیای کهن ، این امر دور از انتظار نیست که اکثر مورخان دوران باستان ثبت کرده اند که حضرت عیسی و مریدان و پیروان او به طور آشکارا از مصرف گوشت حیوانات امتناع می کردند و اسناد موجود نشان می دهد که پدران مسیحی در اوایل دین مسیحیت گیاهخوار و به احتمال زیاد از جمله گیاهخواران مطلق بوده اند . بعد از چندین قرن ، وقتی مسیحیت مذهب رسمی امپراتوری روم تحت تسلط کنستانتین شد ، اعمال دلسوزانه مسیحیان نسبت به حیوانات توسط سربازان کنستانتین به طرز شرورانه ای فرو نشانده شد ، سربازان افرادی را که از خوردن گوشت امتناع می ورزیدند تا سر حد مرگ شکنجه می کردند . این طرز برخورد ها با گیاهخواران مسیحی تا پس از سرنگونی امپراطوری روم ادامه داشت ، در اروپا و در قرون وسطی فعالیت گیاهخوارانی همچون خانواده کاتر و خانواده بوگومیل ، توسط کلیسا ممنوع شده و یا به طور کلی نابود شد . البته همواره در دنیای باستان و حتی قرون وسطی مسیرهای مخفی و پیشرفت های انفرادی در کاهش خشونت علیه حیوانات وجود داشته است و از آن جمله می توان به مکتب افلاطیون، صوفیان ، یهودیت و مسیحیت اشاره کرد .
و در قرن ۱۹ و ۲۰ زمین شاهد تولدی دوباره از جریان گیاهخواری و حمایت از حیوانات بود.

ترجمه متون کهن شرقی بویژه بودیسم و جینیسم سوالات مختلفی را برای مردم در غرب و بخصوص انگلستان و آمریکا پیش آورد، گویی این سوال ها آغازگر حرکتی بی پایان بسوی حمایت همه جانبه از تمامیت کره زمین بودند.

کلمه گیاهخوار(Vegetarian) در سال ۱۸۵۰ ابداع و به تدریج مورد پذیرش و ترویج بسیاری از نویسندگان و مشاهیر برجسته و بانفوذی مثل شلی، بایرون ، شاو ، شیلر،شوپنهاور ،امرسون ،بلاواتسکی ،بسانت ،آلکات و تولستوی گردید . ،

history2

از طرفی همراهی گروه های مسیحی همچون کشیش ویلیام کاهرد در انگلستان و حامی او ویلیام متکالف در آمریکا پایه های این حرکت را محکم تر ساخت.

و تشکیل گروه های کوچک حامیان حیوانات توسط افرادی مثل الن وایت ، چارلز و میرتل فیلمور مقدمات ایجاد وگنیسم در پنجاه سال قبل از بوجود آمدنش را سبب شدند.

پیشگامانی همچون گراهام ،چست و کلوچ نیز که اولین روشنگران مزایا و روش های تغذیه طبیعی و گیاهی بودند نقش زیادی را در ایجاد اولین گروه های رسمی مدافع حقوق حیوانات مثل RSPCA و ASPCA داشتند.

در سال ۱۹۴۴ دونالد واتسن در لندن ساختار و سازمان جدیدی بر مبنای حرکت و جنبش مدرن برای حمایت از حیوانات ایجاد کرد (Vegan Society) و با ابداع کلمه VEGANجنبش وگنیسم که هدف کاهش و منوقف ساختن خشونت و کشتار حیوانات را دنبال می کرد به عنوان اولین انجمن و سازمان رسمی شروع به کار کرد .دونالد واتسون ، وگنیسم را به عنوان یک فلسفه و روش زندگی معرفی و ترسیم کرد.نوعی از زندگی کاملا طبیعی که بر پایه آموزه های دوری از خشونت و احترام به تمامی ساکنین زمین بود.

 

در دهه های بعد ، حرکت وگنیسم با رشدی صعودی ادامه پیدا کرد و کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته شد، تصاویر و فیلم های تاثیرگذاری ضبط و تهیه شد و وب سایت های گوناگونی در سرتاسر دنیا مبانی حمایت از حیوانات را منتشر کردند.
آزار و شکنجه حیوانات به روش های مختلف مثل سرگرمی،پوشاک،آزمایشات علمی و آیین های سنتی چیزی است که اکنون سازمان ها و افرادی در راه جلوگیری از آنها تلاش می کنند  و به رغم مخالفت ها و مقاومت های صنایع گوشت و لبنیات، دامداری های صنعتی ، شرکت ها  و کارخانجات صنعتی ذینفع   ، این امر به شکلی وسیع و هدفمند در حال انجام می باشد.

1

SIMILAR ARTICLES

0 1234

یک نظر

Leave a Reply

شانزده − پانزده =